Železnice blog

Úzkokolejné Železnice - Česko - blog



Starší úzkokolejné blogy 2012-2013
Starší úzkokolejné blogy 2013-2014
Starší úzkokolejné blogy 2014
Starší úzkokolejné blogy 2014-2015
Starší úzkokolejné blogy 2015

Zahradní železnice pod Mniší horou - 2017

Zahradní železnice pod Mniší horou v Brně začíná sezonu 2017 až v květnu - tj. první neděli v měsíci v normální provozní době. V provozu budou soupravy úzkokolejných vozidel DR, ČSD, JHMD a polních a průmyslových železnic. Zahradní železnice bude v letošní sezoně 2017 podle provozního kalendáře stránek zahradní železnice pod Mniší horou. Doufejme, že letos nebudou nějaké technické problémy jako v loňském roce.

Zahradní železnice Drásov - 2017

Zahradní železnice Drásov začíná sezonu 2017 až v březnu - tj. první neděli v měsíci ve zkrácené provozní době. V měsíci dubnu bude již provoz na zahradní železnici podle běžného kalendáře tj. v sobotu i v neděli jednou za 14 dní. Chlupatí kocouři, kteří redukovali své počty se samozřejmě těší na Vaši návštěvu. V areálu zahradní železnice Drásov, přibyly naučné body o hmyzích druzích naší přírody.

Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice

Zahradní železnice Drásov - Mikuláš 2016

Rok se opět s rokem sešel a Mikuláš se chystá do Drásova na zahradní železnici. Letos tj. v roce 2016 pojede v Drásově Mikuláš dne 4.12.2016 (neděle) spolu s anděly a čerty. Krom Mikulášské nadílky se návštěvníci mohou svézt úzkokolejným vláčkem Drásovské zahradní železnice. V provozu budou jako obvykle dvě osobní soupravy pro zvládnutí svezeníchtivých zájemců. Teplé oblečení s sebou. Nevíte kam letos v neděli 4.12.2016? Navštivte zahradní železnici Drásov s Mikulášem a čerty.

Nové ceny doplňků pokojových měřítek v roce 2016 - pokračování

Někteří výrobci doplňků domácí modelové železnice zdvihli letos koncové ceny. Jenže zvýšení cen neproběhlo jen o nějakých 20-30%. Ceny u některých položek se zdvihly i o 80% (dvojkolí a doplňky). Jak již zde níže bylo zmíněno, kdyby se zdvihla také s cenami i kvalita a trvanlivost nabízených produktů. Zřejmě tahle volnočasová aktivita bude z hlediska cenového méně dostupná než např. hry na PC nebo fotografování. Je vidno, že výroba nových produktů představuje zřejmě rostoucí životní náklady jejich tvůrců.

Zahradní železnice Drásov - výstavba

Zahradní železnice Drásov staví nový bazén pro pěstování vodních rostlinek. Zatím je hotovo obvodové zdivo a nyní zbývá dobetonovat dno. Navíc je potřeba provést utěsnění bazénu-nádrže. Dál jsou připraveny podvozky pro plošinový vůz. Narostlé stromy v zahradě vytvářejí přirozené klenutí zeleně nad kolejemi zahradní železnice a velmi příjemný stín. V teplých dnech zahradní kocouři vyhledávají stín, aby v něm prospali celý den a poté se šli nakrmit. Po nakrmení se vrací na svá místa aby poračovali v odpočinku.

Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice

V Česku děláme za méně?

Zaujal nás článek o výstavbě stadionů pro fotbalové MS v Kataru a náboru a odměňování pracovníků pro jeho výstavbu. Vzhledem k našim mzdám a dalším pracovním podmínkám v Česku na stejných pozicích jsme na tom o trochu hůře v oblasti mezd (za 8h cca. 14tis Kč čistého). Je to skutečně zajímavé, že na práci jsou zde najímáni Indové, Bangladéšané, Malajci, Indonésané, Nepálci, Pakistánci, ale z arabského světa nikdo a navíc jde o cca. obdobné ekonomické pracovní podmínky jako u nás v Česku. Pravdou je, že se článek nezmiňuje o lékařské péči a jejich podmínkách zdravotního zabezpečení v případě pracovního úrazu či dlouhodobé nemoci a pracovní neschopnosti. Každopádně ubytovny pro dělníky ze zahraničí jsou stavěny na míru a podle standartních pravidel a ne jako u nás některé likusáky či unimobuňky.

Zahradní železnice pod Mniší horou a léto

Zahradní železnice nebude v letní sezoně 2016 (červenec-srpen)jezdit z důvodu technických problémů. Možná se bude jezdit v zářiovém termínu, ale i ten není úplně jistý. Tímto se příznivcům Zahradní želenice pod Mniší horou omlouváme a doufáme, že sezona 2017 bude provozně lepší.

Zahradní železnice Drásov a léto

Zahradní železnice Drásov bude v letní sezoně 2016 (červenec-září)jezdit jednou za 14 dní. Areál Zahradní železnice v Drásově byl zbaven nebezpečných stromů - riziko polomu. Dále byla doplněna výstavní expozice muzea polních železnic o některé artefakty. Pomalu se také chystá rekonstrukce další úzkokolejné motorové lokomotivy Werner&Káš zapojení světelného návěstidla v areálu lokomotivního depa.

Úzkokolejná dráha Frýdlant - Heřmanice

Tak se na serveru K-report ukázaly současné fotografie bývalého hlavního nádraží v Heřmanicích. Z objektu budovy nádraží zůstaly stát jen obvodové zdi s kouskem střechy s tím, že údajně zasvěcení hlásí, že devastace objektu začala v době kdy někdo uřezal nosné krovy na palivové dříví byť to podle fotografií tak úplně nevypadá. Spíš to vypadá na poškození střešní krytiny větrem a posléze následné zatékání do objektu. Podle všeho nyní začne rozebírání objektu nádraží na cihly jako stavební materiál.

Zahájení sezony zahradní železnice Brno

Dne 1.5.2016 v neděli zahajuje letos sezonu zahradní železnice pod Mniší horou. K vidění budou kolejová vozidla našich a zahraničních úzkokolejek (ČD - ČSD, JHMD, DR - DB). Při vydatném jarním deštíčku bude délka kolejí zahradní železnice zkrácená. Při pěkném počasí bude délka trati železnice normální. K vidění bude např. loko. U37.0, TU29.0+Balmú, motorové vozy M11.0 a VT137, nákladní vozy TEVŽ. Z drážních staveb bude na místě jezevčík Steinbach a výhybkářská stanoviště.

JHMD odstraňují rádoby-bariéry

Tak nám společnost JHMD předvedla rádobyřešení nástupu vozíčkářů do svých diskutovaných motorových vozů M27.0 (hašišbeden) pomocí velmi strmých nájezdních ramp. Pomocník vozíčkáře, který tlačí vozík s příslušným vozíčkářem se zatížením cca 70-80 kg se na takové strmé rampě pořádně zapotí (zdatný člověk). Fyzicky méně zdatný pomocník vozíčkáře vytlačit vozík s postiženým do tak prudkého sklonu rampy dost dobře nedokáže. Celkově je zvláštní kolik médií o tomto počinu informuje jako o velmi kvalitním počinu či projektu dopravní společnosti na jihu Čech. Člověka, který obsluhuje postiženého na vozíku, toto lajdácké a amatérské řešení spíše naštve, ale co se divíme v Českém Kocourkově, že?

Nové modely LGB a nové ceny

Na koci roku 2015 a začátku roku 2016 představila firma LGB nové modely úzkokolejných železnic samozřejmě s novými (vyššími) cenami. Ceny zvýšila firma LGB také u startsetů z původních cca. 250-260,- eur na stávajích 315,- eur za startset. Citelné zdražení proběhlo i u dalších položek produktů LGB. Zajímavá je např. novinka modelu parní lokomotivy 99 5604, ale pořizovací cena a to ještě po slevě za cca. 470,- eur je celkem nezajímavá. DCC provedení zmíněného modelu je ještě o 200,- eur výše. Ke skutečnosti, že jde o jednoduchý model dvouspřežky, je cena poněkud vysoká. Provozovatele a příznivce modelových zahradních železnic tato skutečnost zajisté nepotěšila a nevíme co tím výrobce LGB docílí. Zřejmě jistým snížením odbytu, protože nejprve se musí zaplatit bydlení a obživa a pak to vše ostatní.

Jaro na Zahradní železnici v Drásově

Dne 26.3 a 27.3. 2016 (sobota a neděle velikonoční) je v provozu Zahradní železnice Drásov se svými chlupatými kocoury a kočkami, kteří se těší na Vaši návštěvu. Přístup do areálu zahradní železnice v Drásově je již bez problémů - rekonstrukce silnic již skončily v minulém roce. Nevíte kam o Velikonocích? Zajeďte si do Drásova u Brna na zahradní železnici.

Model - dioráma Tatranské Lomnice v měřítku 1:45 0m

Tak jsme koukali na obrázky modelu diorámatu Tatranské Lomnice s lanovkou a modelem Tatranské úzkokolejky ve velikosti Om. Měřítko bylo snad v pořádku, ale model "Električky" na metrovém rozchodu byl vybaven narážecím ústrojím vozidel normálního rozchodu, což u Tatranské Vinciální železnice nikdy nebylo. Další komentáře jak je model úžasný, nás upozornilo na fakt, že už asi uplynula velmi dlouhá doba po rozdělení bývalého Československa a ,že dnešní obyvatelé Česka jezdí asi raději do Alp než do Tater, protože v Tatrách je asi dráž.

Nové ceny doplňků pokojových měřítek v novém roce 2016

Tak nám někteří výrobci doplňků domácí modelové železnice opět zdvihli koncové ceny cca o 20-30% (Auhagen, Noch, Kibri). Kdyby se také tak zdvihla kvalita dodávaných výrobků. Lisované díly stavebnic bohužel do sebe úplně přesně nezapadají a člověk musí krom normálních otřepů z plastového stromečku také pilovat spoustu další hmoty, aby součástky stavebních objektů do sebe pasovaly. Kdyby se tak postupovalo v jiné výrobě, tak by např. levá bota byla větší než pravá nebo zpracovávané součástky výrobku by do sebe vůbec nepasovaly a výsledný produkt by nešlo vůbec prakticky použít. Tento fakt co se týče kvality, ale zřejmě nikoho moc nezajímá.

Mikuláš na úzké v Drásově

V neděli, dne 6.12.2015 se koná v Drásově na zahradní železnici Mikulášská jízda na úzkém rozchodu spolu s anděly a čerty. Návštěvníci mikulášské nadílky zahradní železnice Drásov jsou srdečně zváni. Více informací o Mikulášské jízdě (andělech a čertech) je na webu Zahradní železnice Drásov. Letošní Mikulášká jízda proběhne letos zřejmě podle dlouhodobé předpovědi počasí bez sněhové nadílky.

Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice

Tunely na úzkokolejkách

Jak je to se stavbou tunelů na úzkokolejkách? Je to jednoduché. Tunely se na úzkokolejkách, pokud to není opravdovou nutností se prostě nestaví. Tunely na úzkokolejkách v Česku se vyskytovaly pouze v Českém krasu tj. v Králově Dvoře u Berouna. Královédvorká úzkokolejka je měla na spojkách do Modrého a Císařského vápencového lomu. Jinde se tunely (s výjimkou náhrady za úzkokolejné podjezdy) na úzkokolejkách nevyskytovaly. Stejně tak tomu bylo i v zahraničí. Ražba a výstavba tunelu byla totiž nesmírně drahá a náročná věc (technicky se vše ještě neumělo, razící štíty s integrovanou betonáží neexistovaly) a proto se u stavby úzkokolejek volily raději úvratě, smyčky, boční stoupání s mosty, prostě vše, jen aby se nemusel stavět drahý a technicky náročný tunel. Tunely na úzkokolejkách se stavěly pouze v Alpských zemích - tedy v Rakousku, Švýcarsku, Itálii a nových státech bývalé Jugoslávie. Navíc v případě úzkokolejných železnic je povolen menší poloměr oblouků, takže v případě hornatého terénu se úzkokolejná železnice lépe vyhne jeho nerovnostem.
Je ke škodě věci že někteří tvůrci zahradních železnic tohle zcela ignorují a vytváří tak zahradní železniční kýče - úzkokolejné tunely bez nadloží. Je tedy lépe míti úzkokolejnou zahradní železnici bez tunelů, než stavět neumělé kýče. Krom jiného je model zahradní dráhy bez tunelů je lépe přístupný při servisních činnostech. Také provoz na dvojité úvrati úzkokolejné železnice je velmi zajímavý.

Starší úzkokolejné blogy 2012-2013 Starší úzkokolejné blogy 2013-2014 Starší úzkokolejné blogy 2014
Starší úzkokolejné blogy 2014-2015 Starší úzkokolejné blogy 2015