Železnice blog

Úzkokolejné Železnice - Česko - blog



Novější úzkokolejné blogy

Úzkokolejky na Lipně

Česká televize odvysílala pořad "Zaniklé adresy" z oblasti Šumavy, konkrétně z míst, které jsou dnes zatopeny vodou Lipenské přehradní nádrže. V těchto místech existovala před I. světovou válkou (tedy ještě za Rak-Uherska) těžba rašeliny pro pohon parních strojů místního těžebního podniku pro těžbu tuhy, který po I. světové válce postupně zanikl. Pro přepravu rašeliny byla postavena úzkokolejná železnice dlouhá 8 km. Podle fotografií promítnutých na obrazovku šlo zřejmě o rozchod 700 nebo 760 mm a provoz parních loko. U37.0 pozdější ČKD nebo řady 4.11 s tendrem z Wiener-Neustadt-Fabrik. Úzkokolejná dráha také spolu se zánikem těžby tuhy v dané lokalitě skončila svůj provoz také tj. v období I. republiky. Kniha Úzkokolejné dráhy v průmyslu, zemědělství, lesnictví a stavebnictví od Zdenka Bauera uvádí rozchod železničky v tomto regionu (na tuhu a rašelinu) na 600 mm. Lokomotivy zde jezdily původně dvě a to parní Kraussky z Lince podobné typu U25.0. Parní lokomotivy Krauss byly později doplněny čtyřmi dvounápravovými motorovými lokomotivami. Průmyslová dráha o rozchodu 600 mm na rašelinu a tuhu skončila provoz až v roce 1958 v době napuštění vodní nádrže Lipno.

Zahradní železnice Brno a vysoké teploty

Zahradní železnice Brno-Bystrc pod Mniší horou odvolala provozní termín 16.8.2015 z důvodů předpovídaných vysokých teplot (až 39 st Celsia). Vzhledem k tomu, že odpolední slunce má v areálu Zahradní železnice poměrně navrch, může být návštěva za těchto podmínek i jistým zdravotním nebezpečím, stejně jako jízda na kole či jiný druh sportovní činnosti při této teplotě. Celkově lze říci, že nejbezpečněji při těchto teplotách je u vody nebo v klimatizované restauraci, hospodě nebo vinném či obyčejném sklepě. Zahradní železnice pod Mniší horou v Brně-Bystrci bude v provozu v posledním srpnovém provozním termínu v neděli dne 30.8.2015 s úzkokolejnými vozidly ČSD (JHMD) a DR. Provozní termín dne 30.8.2015 Zahradní železnice pod Mniší horou bude zřejmě letos poslední. Na předposledním provozním dnu se představily nové historické čtyřosé vozy společnosti FO jejichž výhodou jsou krátké rozvory a tím i bezchybný chod na všech výhybkách i obloucích.

Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice Zahradní železnice

Zahradní železnice Drásov a vysoké teploty

Zahradní železnice Drásov se také potýká s vysokými teplotami. Díky stromům, které od jejího vzniku povyrostly a také dík zkracujícím se dnům je provoz v pozdním létě únosnější než např. v Brně. Vzrostlé stromy vrhají příjemný stín po většinu cesty areálu zahradní drážky. Provozní termíny železnice v Drásově v době letních prázdnín budou dodrženy podle rozvrhu i přez nepříznivé tepelné podmínky. Nehůře snášejí vysoké teploty místní kocouři, neboť jsou většinou zalezlí ve sklepě stanice, domu nebo ve stínu, kde stráví celý den. Vylézají teprve večer nebo brzo ráno aby se nacpali, chytli nějakou myš a zase mohli pokračovat v odpočinku. Drásovská zahradní železnice je v provozu i přes jistou nedostupnost, kvůli výkopům v obci Drásov.

Drásov Drásov Drásov Drásov Drásov

JHMD a nové mototové vozy M27.0

Tak pan provozní ředitel JHMD (tak se představil) přiznal barvu v rozhlasové reportáži na Radiu-Country při rozhovoru o cestování a turistických atrakcích na JHMD. Na dotaz rozhlasového redaktora-moderátora jak jsou na tom "Hašišbedny", odpověděl, že jde vlastně o prototypy a že nic z použitých konstrukčních uzlů tohoto vozidla nebylo odzkoušeno. Také přiznal, že vozidlo v zimě netopí což je zajisté nepříjemé - cestující se musí více nabalit. Je zajímavé že před rokem 89 všechny motorové vozy topily, i když zbytek soupravy netopil. V létě motorový vůz také nechladí, což je dost podstatná závada (horší než netopení v zimě), když ve voze nelze otevřít okna. Bezbariérový vstup do vozidla, který byl údajně avizován a patří k samozřejmostem moderních kolejových vozidel místních drah se také nekoná. Takže co říci závěrem? JHMD zřejmě živí více turisté. Možná, ale by nemělo JHMD zapomínat, že na osobní dopravu dostává dotace a kvalita cestování by měla být na patřičné úrovni (alespoň jako v roce 1989-90).

Úzkokolejné domácí modely HO/HOe

Kolejiště modelů modelové železnice velikosti HO/HOe finišuje v oblasti hl. nádraží dostavbou nástupišť, přechodových můstků a opěrných zdí. Nejtěžší bylo vyrobit a instalovat mezi koleje úzkého rozchodu dřevěnou vložku tak, aby modely úzkokolejných vozidel bez problémů projely. Nástupiště a "modelová dlažba" jsou vyrobeny z II. jakostní balsy, která cenově vychází stejně jako smrkové lišty z naší produkce, což je do značné míry zajímavé. Obrázky ze stavby modelu kolejiště HO/HOe v měřítku 1:87 budou ještě přiloženy. Na konci úzkokolejné dráhy byla postavena také úzkokolejná vlečka do plynárny a kotelny pro vývoz popela a dalšího odpadu z daných provozů. Uhlí se bude překládat z normálně-rozchodných vozů do skladů plynárny a kotelny a také částečně do úzkokolejných vozů pro strojovou stanici na konci úzkokolejné dráhy HOe modelové železnice.

Modelová železnice Modelová železnice Modelová železnice Modelová železnice Modelová železnice

Nové úzkokolejné modely LGB

Firma LGB již dříve představila pro lepší prodej sety úzkokolejných vozidel pro polní dráhy. Jde o starou produkci firmy LGB polních vozidel s novým balením a novým barevným provedením, které je poněkud lepší než v minulosti. Sety vozů jsou vhodné k modelu úzkokolejné loko. U25.0 Steinz ze startsetu LGB. Výhodou těchto modelů je také jejich nízká hmotnost a proto je možno jich za Steinzk-u připojit velké množství (10-15ks). Další zajímavou věcí těchto vozových setů je také jejich relativně nízká pořizovací cena. Některé z těchto úzkokolejných vozů je možno spatřit na Zahradní železnici pod Mniší horou v Brně-Bystrci, kde se plně osvědčily v provozu.

Pozdní jaro na Zahradní železnici v Drásově

Je konec května a počátek června a Zahradní železnice Drásov nabízí návštěvní programy pro mateřské školky a školy v rámci jejich školních výletů. Takže jejich účastníci, krom drážních kocourů uvidí úzkokolejná vozidla, která podobná muzea obvykle nemívají neboť vozový park v Drásově je určen pro krátké menší úzkokolejné provozy daných železničních rozchodů. Svezení úzkokolejnou soupravou je samozřejmostí v rámci celého programu exkurze. Doufejme, že v tomto bude přát také počasí a bude méně deštivo než je tomu v době psaní tohoto textu.

Drásov Drásov Drásov Drásov Drásov

Poslanecká sněmovna = žvanírna?

Tak jsme pozorně poslouchali řečnické projevy v poslanecké sněmovně ČR v době před vyslovením nedůvěry vládě ČR dne 26.5.2015. Od začátku tohoto procesu bylo nad slunce jasné, že tentokrát to "rádobyopozice" nedá, aby shodila současnou vládní koalici. Před příslušným hlasováním o nedůvěře jsou ve sněmovně prováděna příslušná řečnická vystoupení, proč by měla nebo neměla být vyslovena daná "nedůvěra". V tomto případě, ale karty - hlasy byly jasně rozdány a opravdu nechápeme, proč páni poslaci a dámy poslankyně se věnovali "vykecávání se" místo normální práce. V jiné firmě by byli propuštěni z důvodu rozhodnutí jejího vedení (za mluvení se obykle neplatí) nebo z důvodu krachu takovéto firmy (firma krachne, když nemá žádnou produkci). Osobně bychom jim čas strávený ve sněmovně během "období vyslovování nedůvěry vládě" nezaplatili, protože za takto odvedenou práci (obstrukce a zdržování celého procesu) by v normální firmě zaplaceno nedostali. Pokud by takto pracoval řemeslník nebo firma, tak by také za tuto zakázku dostala zaplaceno jen nasmlouvanou cenu a ještě navíc by zaplatila pokutu za zprodlení termínu dodávky.

Závadná voda v Praze

Když se objevila zpráva o závadné vodě ve vodovodním řádu v Praze-Dejvicích, lehce nám přeběhl mráz po zádech, protože tohle před rokem 89 (plyšákem) nebylo. Jestli něco bylo dobře hlídané a kontrolované, tak krom hranic státu a muničních skladů to byly zdroje pitné vody a sklady nouzových potravin. To vše měla na starost armáda nebo zvláštní bezpečnostní složky spadající pod policii (tehdy VB). O to více je znepokojující zpráva tisku o tom, že v budoucnu se nedá vyloučit recidiva takovéhoto případu. Tak nevíme, zda tato informace má vést k finačním pobídkám na opravu vodovodního potrubí v Praze (některé firmy na tom určitě slušně vydělají) nebo k nastartování nějaké malé "revoluce" v tomto státě. Velmi "zajímavé a zvláštní" informace (na rozdíl od Deníku.cz a Idnes.cz) přinesl deník Lidovky.cz s několika články, které se daným vodárenským incidentem v Praze zabývaly.

Nová sezona 2015 na Zahradní železnici Brno-Bystrc

Letošní sezona tj. 2015 na Zahradní železnici pod Mniší horou začíná již 7.6.2015. Návštěvníci uvidí na kolejišti zahradní železnice "první sadu" úzkokolejných modelů ČSD a DR. K vidění bude již loni opravená U37.0 a letos v zimě upravená U25.0 pro lepší aplikaci dýmotvorné kapaliny do kouřového generátoru v baňatém komínu. Z modelů DR budou jezdit motorové vozy VT137 DR a dvouspřežní parní lokomotiva řady 9926. Ze stálých vozidel pojedou loko. TU29.0 a motorový vůz M11.0. Vstupné bude volné - dobrovolné, protože jde o částečně neveřejný termín.

Novější úzkokolejné blogy