Železnice blog

Železnice - blog - úzkokolejky zahraničí



Trakční napětí úzkokolejek ve Švýcarsku

Během jedné provozní neděle na Rakovci nás trochu zaskočil jeden návštěvník s dotazem jestli velké vzory provozovaných modelů Švýcarských železnic jsou napájeny stejnosměrným napětím. Samozřejmě, že většina elektrifikovaných železnic v zemi Helvétského kříže je napájena střídavou soustavou o napětí 15kV s frevencí 16 2/3 Hz. Některé z železnic mají toto střídavé napětí sníženo na 11kV (např. Furka-Oberalp) se stejnou frekvencí. Ostatní elektrifikované železnice Švýcarska jsou napájeny až asi na jednu výjimku stejnosměrným napětím o různých velikostech s tím, že posupně dochází k přechodu na napájení napětím střídavým z důvodů fůzí železničních společností.
Celkově lze říci, že délka stejnosměrných napájecích soustav se ve Švýcarsku zmenšuje v důsledku jejich přepínání na soustavy střídavé.

LGB - model loko. 99.653 (U58.0 ČSD)

Výrobce modelů zahradních železnic firma LGB přišla letos s novinkou modelu pětispřežní parní lokomotivy DR 99.653, která jezdila v poválečném Československu pod označením U58.0. Úzkokolejná řada U58.0 byla největší parní úzkokolejnou tendrovou lokomotivou a do rekonstrukce Osoblažské U58.1 dokonce největší parní úzkokolejnou lokomotivou vůbec. Model U58.0 od firmy LGB poněkud kalí skutečnost, že pořizovací cena modelu se vyšplhala na nějakých 46-50 tis. Kč. Pokud se uživatel modelů zahradních železnic bude rozhodovat mezi koupí osobního automobilu a modelem lokomotivy U58.0 LGB, asi se rozhodne pro automobil, přestože model úzkokolejné "páry" nepodléhá korozi. Takže firma LGB s tímto modelem udělá díru do světa možná tak v německy mluvících zemích. Čeští spotřebitelé zahradních železnic zde raději sáhnou po osvědčené řadě U37.0 nebo U25.0 nebo po trochu dražší U99.5.
Velká předloha této lokomotivy jezdila na úzkých kolejích ve Frýdlantském výběžku a také údajně v Osoblaze. Do Jindřichova Hradce nebo do Ružomberku se tento typ lokomotivy nikdy nepodíval. Existují také prameny a zmínky, že tato vozidla jezdila v Československu ve dvou exemplářích, avšak údaje ČSD zahrnují jen loko. U58.001.

Blauturm - model Faur L45H (TU48.0 JHMD)

Výrobce modelů pro zahradní železnice firma Blauturm přinesla na trh nový model Faur L45H (předloha rumunský výrobce). Je škoda, že model Faur L45H od Blauturmu dost dobře neodpovídá předloze, která se nachází v Česku (JHMD) nebo Slovensku (Černý Balog). Oba modely od Blauturmu odpovídají zřejmě německým předlohám, zejména ten druhý - zřejmě modernizovaný (žaluzie na servisních dveřích skříně). Takže ve výsledku je tento model pro českého zákazníka nezajímavý. Také fotozáběry podvozků modelu Faura napovídají, že klasické podvozky typ B od konkureční firmy LGB mají zřejmě lepší adhezní vlastnosti. Model TU48.0 JHMD pro zahradní železnici je možná lépe si postavit znovu celý nový než přestavovat hotový model Faur L45H DR-DB od firmy Blauturm nebo koupit si saskou parní loko. U99.5, která má určitě lepší trakční vlastnosti a jezdila také na našich úzkokolejkách.

LGB - model DR 995604

Výrobce modelů pro zahradní železnice LGB přinesla na trh nové modely úzkokolejných dvounápravových parních loko od správy DR. Všechny jsou postaveny na osvědčeném dvounápavovém podvozku od firmy LGB. Jen pořizovací cena je poněkud vyšší. Klasický model dvoukupláku Steinz vyjde cca. na 4 tis. Kč. Nový model douspřežky DR 995604 se pohybuje cenově okolo 16-18 tis. Kč což je nejen neúnosné, ale i nezajímavé. Takto si firma LGB své příznivce novým modelem nezíská ani nijak nepodpoří. Spíš takto podpoří svoji konkurenci.

Thiel - cena kolejí

Výrobce kolejí pro zahradní železnice Thiel letos zvedal ceny, což je zajisté škoda. V době po hospodářské krizi, kdy spotřebitelé by mohli také začít nakupovat i "tzv zbytné věci", výrobci ceny zvednou a zapříčiní tak jejich relativní nedostupnost, respektive sníží tak svoji konkurenceschopnost. Je to opravdu škoda, protože 1m Thielova kolejiva pro zahradní železnici vyšel cca. na 350 Kč včetně DPH. Dnes stejné modelové kolejivo vychází cca. asi na 410 Kč včetně DPH za 1m zahradního kolejiva pro modelovou železnici pro venkovní použití, což je zajisté škoda. I přesto zůstává dnes už modelová železnice pro venkovní použití svým způsobem cenově zajímavější než její menší pokojová verze, což je pozitivní zjištění. Cena modelového kolejiva od firmy LGB nebo Train-line45 či PIKO zůstává na stejné výši.

RhB De 2/2 151 model Bemo

Při hledání podkladů pro model RhB De2/2 151 na zahradní železnici jsme také narazili na novinku firmy Bemo - elektrický vůz De2/2 151. V katalogu Bemo je uvedena délka tohoto modelu 100mm tj. 8700mm ve skutečnosti což úplně neodpovídá, protože podle podkladů v drážní literatuře RhB a dalších knihách o Švýcarských úzkokolejkách je rozměr poněkud jiný (7150mm). I Wikipedie uvádí něco jiného. Mňo zřejmě se zde motorek nevešel do kratšího modelu a proto si firma Bemo takhle "pomohla". Největší legrace bude až se zase budou někteří "rádoby-modeláři" dohadovat o mírách modelů, které nikdy nepostavili, s tím, že výtvory modelových železnic, které používají jsou přesně v měřítku podle jejich velkých vzorů.

Vollmer - částečně obnovená firma

Jak jsme již informovali, na železničním blogu. Článek o končících modelářských firmách - v roce 2014 skončil výrobu německý Vollmer. Nová stránka firmy Vollmer, kterou koupil Viessman (vrchní vedení) je již v angličtině s odkazy na nového majitele Vollmeru. Část zaměstnanců firmy Vollmer byla zřejmě vzata zpět a část jich v rámci restrukturalizace firmy zůstala nezaměstnaná. Modeláři mohou být spokojení, že zůstala nabídka jejich pěkných modelů zejména ve velikosti HO modelové železnice a samozřejmě také "zahrádkáři" v zahradní velikosti G. Jediní, kdo jsou zde méně spokojení, jsou zde zpět nevzatí zaměstnanci firmy Vollmer.

Train-Line45 - ztráta modelu

Tak se z výstavního sektoru ztratil "Handmuster" modelu parní lokomotivy 99 6101 "Pfiffi" zahradní železnice. Výrobce Train-Line45 nabízí odměnu za nalezení modelu. Tak už se kradou modely i v SNR, kde jaksi se dveře domů v noci spíše nezamykají a kde se věci jednoduše neztrácejí. Policie SNR má celou věc v šetření, ale zřejmě byl model pro zahradní železnice odcizen z neznalosti a pachatel zřejmě neví co teď s ním. Pokud nejde o marketingový trik firmy Train-Line45, doufejme, že se model brzy najde.

Parní setkání v Karlsruhe

Letos v lednu, ostatně jako každý rok proběhlo parní setkání (milovníci parních strojů) v Karlsruhe. Bylo se samozřejmě na co koukat i když bylo vidno, že pokračující krize dorazila i sem. Krom supervelkých měřítek (sedí se na nich obkročmo a rozchod je okolo 100mm a výše) zde jezdily modely poháněné párou i ve velikosti N 1:160. Modely úzkokolejných modelů 1:22,5 a 1:18 byly samozřejmostí. Návštěva se konala spolu s příznivci Zahradní železnice.

Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe
Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe Karlsruhe


Úzkokolejná železnice Furka - Oberalp - bývalá trasa

V následujícím blogu se nachází několik obrázků z obnovované bývalké trasy místní Švýcarské železnice Furka - Oberalp, která bývala pro značné množství sněhu po dobu 6-8. zimních měsíců uzavřena z důvodů lavinového nebezpečí a značných přívalů sněhu. Úsek byl po převedení provozu do tunelů úplně zrušen. Pro turistický zájem fotičů, šotoušů a příznivců metrových úzkokolejek a příznivců krásné alpské přírody byl však svršek opět obnoven a byly i obnoveny ocelové skládací mosty. Jen zrušené vrchní vedení se neobnovovalo a provoz je veden v parní nebo motorové trakci. Na zrušené ozubnicové horské trati Furka - Oberalp byl pak obnoven letní provoz pro turisty. Na obrázcích jsou pak záběry letního turistického vlaku vedeného ozubnicovou parní lokomotivou na bývalém zrušeném úseku. Některé předlohy FO jezdí jako modely na zahradní železnici pod Mniší horou v Brně Bystrci.

Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp
Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp
Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp Furka - Oberalp